Leta i den här bloggen

onsdag 10 februari 2010

Veckans värsting!

ibland får man, eller jag menar, rätt ofta får man höra rätt konstiga bortförklaringar av folk (läs puckon) som försöker att åka gratis/tjuvåka på tågen. En del rätt så trovärdiga, en del mindre trovärdiga, för att inte säga helt osannolika.

Häromdagen kom en man fram till mig, precis före avgångstid i Örebro. Han var propert klädd i kostym, överrock, läderportfölj, slipsen fladdrade runt halsen och såg ut som värsta kontorsråttan på väg hem från jobbet. Det kanske han var oxå, vad vet jag?

Men, sen kom frågan som jag inte helt var beredd på:

-" du, asså, jag har inga pengar, får jag åka på ditt tåg?"
jag bara tittar på honom, förmodligen ser jag helt nollställd ut, sen säger jag:
-" eh, nej, det får du inte."
-" nähä?"
-" nej, det är inte gratis att åka tåg, inga pengar= inget tåg"
-" ok" sa han och gick av tåget igen.

Hallå! Hur skulle det sett ut, om han fick åka gratis, när det sitter runt 150 andra på tåget som betalat för sina biljetter?

Visst, han frågade snällt, men nej!

Jag kanske var elak,men jag var rättvis!

Inga kommentarer: