Leta i den här bloggen

torsdag 17 april 2008

Den är borta!

ja, hjärnan altså!

Har märkt efter att ha jobbat på tåget några månader, att en märklig sak inträffar nästan varje dag!Trodde i början att det bara var tillfälligheter, men nu har jag förstått att det är ett vanligt förekommande beteende som visar sig hos många resenärer.
Vilket då? Jo, hjärnan är borta!

kanske inte bokstavligen, men teoretiskt!

Det är så här, att så fort en resenär kliver ombord på tåget, så upphör hjärnan att fungera normalt, vilket betyder att personen ifråga knappt vet vad som är fram och bak på ett tåg, än mindre vet han/hon vart resan bär nånstans! Detta gäller i synnerhet de som redan har en biljett med sig, och ska byta tåg längs vägen.
När jag frågar efter biljetten, visar resenären upp den, jag klipper den, konstaterar att det är en resplusbiljett vilket oftast betyder tågbyte. Då frågar jag:
-"Skall du vidare från (t ex) Örebro?"
Resenären ser då ut som om jag ställt en helt omöjlig fråga, börjar bläddra i sina biljetter och läser febrilt på den......ser ut att tänka: -"hmm, vart var det jag skulle...?"

-" öhh, ja just det, jag ska till Göteborg!"

Hallå! Man kan bli lite orolig när man inser att personen inte har en aning om vilken slutstation han/hon ska till! Törs man lämna dem ur sikte? krävs det personlig assistent?Behöver de matningshjälp?Hjälp på toan kanske?

Det är här mitt förnuft säger mig att, ok, jag lämnade vårdyrket för att slippa ta hand om hjälplösa personer som är senila och vimsiga, men inser att jag aldrig kommer att komma ifrån det!

1 kommentar:

Hannatildas hörna sa...

Haha, ja det är så här livet è..;)Men du vet, skratta åt eländet! Ingenting att reta upp sej på. Vet du att man kan göra demenstest utan att personen i fråga vet om det? Kanske du skulle kunna tjäna dej en extra hacka på att hjälpa komunen och demenssköterskan, göra förarbetet åt dom....

Skämt å sido, i mitt nästa liv vill jag vara en innekatt. Våran ligger just nu på en kudde i solen och latar sej och tycker att livet e underbart!! Kanske man själv skulle försöka kravla sej upp på ryggstödet till soffan och ta sej en lur i solen, eller ja? Kanske inte...du, kanske du behöver gö ett demenstest på mej också..;)hade gött!
kram kram /E