Leta i den här bloggen

måndag 20 april 2009

Bejben kan bli arg!

Idag har minsann den snällaste av de snällaste och vänaste tågvärdar höjt rösten! Ja, tro det eller ej, men idag tände jag till!
Dagen började 4.45, från Örebro till Lindesberg. Kolugnt, inga resenärer så tidigt på morgonen(kloka människor som ligger och sover)...vänder i Lindesberg,styr mot Mjölby med några få resande, vana pendlare på väg till jobbet. Skönt, för vi hade ett tåg utan fungerande utropssystem, så jag sprang runt i tåget och hojtade vid varje station.Inga konstigheter, som kanske "färjan-Håkan" skulle ha sagt, så har vi det ofta...

Lite vila i Mjölby, sen börjar det hända grejer!
Massor av folk vill åka med oss hemåt, och ett gäng kommer på i sista stund. Känner redan då att här kan det bli problem, och börjar visera biljetter.
Gänget som består av en blandad kompott av damer i åldern 30-70 år samt 3 barn, börjar med att sätta sig på olika platser i tåget och hänvisar än hit,än dit, vem ska betala för kalaset?
Jag räknar personerna, som inte pratar svenska, och än mindre engelska, eller i allafall kanske låtsas de. Känner att jag har järnkoll på de här damerna och ett av deras barn försöker prata med mig och det ska trixas och fixas och helst inte betalas tycker de.

Grejen är, att här har de klivit på fel tåg, för mig lurar ingen! Synd för dem!
Efter en massa tjafs om priser och annat , så säger jag åt dem att:" betala , eller kliv av vid nästa station"
De skrapar ihop dryga hälften av pengarna, men sen har de inte mer, och de ska åka en bra bit hade de tänkt.Troligen så tror de att jag bara bluffar med hotet om att kasta av dem vid nästa stopp, men se där hade de fel!
Eftersom pengar inte kunde uppbringas, och de uppenbarligen försökte bluffa mig och åka gratis, så pekar jag på den nu öppna dörren och säger: " här är dörren, ut!NU!"

Jag föser ut dem en efter en, de fortsätter ändå tjafsa ute på plattform, jag vinkar och säger: "don´t even try me! bye bye"! sen stänger jag dörrarna och jag möts av mummel och uppskattande repliker av medresenärerna.

Jag var så arg! inte så jag skrek, men jag höjde nog rösten en tonart och det ska gudarna veta att det krävs väldigt mycket för att få mig att bli arg! Nu var måttet rågat och jag tänkte att här ska de minsann inte lyckas!Att folk orkar hålla på! Gör rätt för er vetja!

Har nog fyllt kvoten för avhysningar ett tag framöver..5 st på samma gång är nog rekord för min del!

Tjing tjong!

1 kommentar:

Hannatildas hörna sa...

måste va nåt i dricksvattnet idag, har varit elak jag med idag...
som jag berättade, tänkte köra över en kärring i hedemora när hon snodde min parkeringsruta...